نظر FDA (سازمان غذا و دارو)در مورد ظروف پلی استایرنی

با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی، FDA استفاده از ظروف پلی استایرن را برای مواد غذایی بی خطر اعلام کرده است. همچنین  FDA استایرن را به این دلیل که ممکن است به مقدار خیلی ناچیز به غذاهای پخته شده، فرآورده های لبنی یخ زده، شکلات، ژلاتین، فرنی و … منتقل شود به عنوان یک افزودنی غذایی تائید کرده است.

در واقع طبق ارزیابی هایی که صورت گرفته هر شخص به طور روزانه برابر با ۶/۶ میکرو گرم در معرض استایرن ناشی از استفاده از ظروف پلی استایرن قرار دارد که این مقدار ۰۰۰/۱۰ بار پایین تر از حد مجازی است که  FDA تعیین کرده است.

آشنایی با ظروف یکبارمصرف فومی


بطور کلي دلايل کاربرد زياد ظروف فومی ويژگي هاي مطلوب آن مي باشد.

– اولا ضربه را به محصول منتقل نمي کند بنابراين براي محصولات شکننده مناسب مي باشد مثل تخم مرغ.

– ثانيا عايق حرارتي خوبي است و براي عرضه محصولات گرم آماده مناسب مي باشد.

– ثالثا سبک بودن ماده پليمري ، آن را در موارد حمل و نقل مناسب تر مي کند.
قابل ذکر است مواد اولیه این ظروف فقط  در یکی از پتروشیمی های ایران تولید می شود و به دلیل حجیم و منبسط بودن ظروف تولید آن فقط  دراطراف شهرهای بزرگ که فاصله مسافت محل تولید و مصرف بسیار کم باشد دارای توجیه اقتصادی است و از نظر صادرات به علت کرایه بالای حمل ونقل بدلیل حجیم بودن به هیچ عنوان توجیح اقتصادی ندارد مگر در شرایط خاص و با قیمت بالا .

آشنایی با ظروف یکبارمصرف پلی استایرنی

ظروف یکبار مصرف با مواد اولیه پلی استایرنی ، که از ابتدا نیز ظروف یکبار مصرف با این نوع مواد اولیه تولید و وارد زندگی مردم شده خود  در دو نوع میباشند که از نظر استحکام و فرم پذیری و رنگ به شرح ذیل میباشد :

۱ الف – ظروف پلی استایرنی هایمپک (HIPS ): این نوع ظروف دارای رنگی مات متمایل به سفیدی میباشد که ظروف یکبار مصرف سفید رنگ یا رنگی از این نوع مواد ، که با تررکیب با رنگ سقید و یا هر رنگ مورد نظر تولید میشود . ظروف هایم پک از نظر نرم بودن نسبت به نوع دیگر بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده ولی در صورت مچاله شدن و فشار بیش از حد مشخصی ظروف ترک و شکسته میشود.

۲ ب – ظروف پلی استایرنی کریستال (GPPS) : این نوع ظروف دارای رنگی شیشه ای و شفاف بوده که ظروف یکبار مصرف شیشه ای و شفاف  نوع مواد ، تولید میشود . ظروف کریستال  از نظر استحکام  نسبت به نوع هایم پک  سخت تر  ولی بسیار شکننده میباشدو در صورت فشار در همان اول ترک و شکسته میشود .

آشنایی با ظروف یکبار مصرف پلی پروپیلن

این نوع ظروف که با علامت اختصاری PP در زیر ظروف مشخص میشود دارای رنگ شیشه ای و نیمه شفاف بوده که با ترکیب با هر رنگ مورد نظر با همان رنگ قابلیت تولید دارد این ظروف دارای استحکامی نرمال و قابل قبول در حد ظروف یکبار مصرف بوده ولی از نظر شکنندگی بسیار نرم میباشد در حدی که درصورت مچاله کردن کامل حتی ظروف نمیشکند و دوباره میتواند به شکل قبلی  و بدون ترک برگردد

این نوع ظروف که تقریبا چند سالی است رایج شده بدلیل عدم وجود ماده استایرن در ترکیب اصلی خود ( پلی پروپیلن ) دارای مواد سمی نیست و حتی با توجه به خاصیت مواد آن در صورت ترکیب با مایعات داغ نیز هیچگونه موادی از آن آزاد و در مواد داخل آن نفوذ نمیکند